Levinuimad vead, mille vastu autot ostes eksitakse
Auto ostmine on suur otsus, mis tuleks alati hästi läbi mõelda. Tegime ülevaate kõige tavalisematest auto ostmisel tehtavatest vigadest, et sina oskaksid neid vältida.
Suur otsus on auto ostmine eelkõige autoga kaasnevate väljaminekute pärast. Otsime ju alati õiget tasakaalu, et võimalikult väikeste kulude eest saada maksimaalselt praktilist kasu ja rõõmu. Et auto ostmine ei tooks endaga kaasa halbu üllatusi, mõtle järgnevad punktid aegsasti läbi.
Jätad taustauuringu tegemata
Auto ostmisel võib suurt rolli mängida emotsioon. Kui auto on väga ilusa välimusega, tundub ka rikkaliku lisavarustusega ning on saadaval hea hinnaga, ei ole imestada, kui tekib vastupandamatu soov võimalikult kiiresti see endale napsata. Aga veel enne suurt otsust tuleks hetkeks dokumentidesse sukelduda.
Tutvu kindlasti sõiduki andmetega Transpordiameti Taustakontrolli tööriista abil. Sealt näed auto ajaloo peamisi andmeid. Kui sõiduk on ostetud Eestist, siis on näha kogu ajalugu läbisõidust ülevaatuste läbimiseni. Kui sõiduk on uuena ostetud mujalt ning Eestisse toodud hiljem, siis on nähtav ajalugu lühem, kuid võib vajalikku infot mingil määral siiski sisaldada.
Transpordiameti taustakontrolli saad teostada nii registreerimisnumbri kui VIN-koodi alusel, kuid kõige parem oleks, kui sisestad korraga mõlemad. Kahjuks leidub automüüjate hulgas endiselt pettureid, kes üritavad auto seisundi ja ajaloo kohta valeandmeid esitada. Seetõttu on oluline veenduda, et nii VIN-koodi kui registreerimisnumbri alusel saadud info klapib.
PS! Küsi pabereid ka autole teostatud hoolduste ja remondi kohta. Kui sõiduk on remondis käinud üksnes margiesinduses, on need andmed kenasti olemas. Kui remondi ega hoolduse kohta mingit dokumentatsiooni pole, võiks see sulle olla ohumärgiks.
Ei lähe ostueelsesse kontrolli
Paljud autoostjad jätavad oma kärsituses läbimata ka auto tehnilise kontrolli. Üks asi on dokumendid ja müüja veenev jutt, kuid hoopis teine pilt võib avaneda terava silmaga mehaanikule. Ostueelset kontrolli teostatakse näiteks auto ülevaatuspunktides, aga ka mõned autoremonditöökojad pakuvad seda eraldi teenusena.
Loomulikult tuleb arvestada, et ostueelne kontroll läheb üht-teist maksma. Võrreldes hilisemate ootamatute remondikuludega on tegemist aga igati õigustatud väljaminekuga.
Veel parem märk on see, kui auto müüja on ostueelse kontrolli enne auto müüki panemist juba ise läbinud ja tal on ette näidata usaldusväärse kontrollpunkti väljastatud tõend. Ilmselt on tegemist ausa müüjaga, kes soovib ka ise kindel olla, et tema pakutav kaup vastab lubatule.
Ei süvene liisingupakkuja tingimustesse
Autoliisinguid on erinevaid. Väga sageli on liisingmakse sõltuvuses euriborist, täpselt nii nagu kodulaengi. Kui kodulaenu puhul süvenetakse euribori komponenti rohkem, siis autoliisingu puhul räägitakse sellest vähem. Tegelikult võib euribori kasv päris suure muutuse tuua ka igakuisesse liisingumaksesse. Kui sa seda arvesse ei võta, ei ole hilisem halb üllatus välistatud.
Kui valid liisingu, mille kuumakse on algusest lõpuni fikseeritud, sest see ei sõltu euriborist, on finantsturu muutustest tingitud kõikumised kindlalt välistatud. Sellist liisingut pakub ka Eestihoius. Intress on kogu perioodiks fikseeritud ja tead täpselt, kui palju sul autoliisingule kulub.
Ei tee läbi automaksu kalkulatsioone
Meie jaoks Eestis on automaks midagi täiesti uut, mis hakkab kehtima alates 2025. aastast. Automaks on teadupärast kaheosaline – registreerimismaksu tuleb tasuda siis, kui auto võetakse Eestis esimest korda arvele; aastamaksu maksavad korra aastas aga kõik, kelle nimel on auto, mis on juba Eestis arvel. Aastamaks laieneb mõistagi ka liisinguvõtjatele.
Registreerimismaksu pärast ei pea sa üldse muretsema, kui soetad uue auto veel 2024. aasta sees. Aga sellele, milline aastamaks sind edaspidi ees ootab, pead mõtlema igal juhul.
Automaksu suurus sõltub mitmest näitajast, millest olulisemad on sõiduki vanus, selle süsinikuheide ja täismass. Ühtset ja lihtsat loogikat selles asjas kahjuks pole. Pead iga sõiduki puhul automaksu stsenaariumi kalkulaatori abil läbi mängima. Kuna ametlikku kalkulaatorit riigiaparaat meile veel ei paku, tuleb autoostjail hetkel tugineda ajakirjanduse kokku pandud kalkulaatoritele, mis on leitavad guugeldades.
Ära unusta, et väike süsinikuheide ei tähenda veel, et pääsed soodsa aastamaksuga. Kui sõiduki enda mass ja kandevõime (pane tähele, et arvutustest lähtutakse just täis-, mitte tühimassist) on suur, tähendab see automaatselt ka kõrgemat automaksu.
Üllatuste vältimiseks arvesta kalkulaatoriga mängimine taustakontrolli üheks osaks.
Eestihoius pakub liisingut al 5000 €
Eestihoiuse autoliising algab summast 5000 €. Sõiduki vanusele piiranguid ei seata, mis tähendab, et võid soetada nii uhiuue kui kasutatud sõiduki. Oluline on vaid see, et sõiduk oleks Eestis arvel. Kui sõiduki turuhind on kuni 15 000 €, ei ole kaskokindlustus kohustuslik.
Summa al 5000 €
Periood 6 kuni 60 kuud
Intress al 12% aastas
Täpsemad tingimused leiad Autoliisingu lehelt.